Sizin için iyi okul tanımı neleri içeriyor? Bir okulu iyi yapan onun fiziksel olanakları mı, akademik yapısı mı yoksa sağladığı sosyal olanaklar mı? İyi okul tanımı bizde de ağırlıklı olarak sınav başarısı anlamına geliyor. Eğer siz de iyi okulun disiplinli öğretmenler ve yüksek test başarısı anlamına geldiğini düşünüyorsanız bu araştırma ilginizi çekebilir. 2020’nin sonlarında gerçekleştirilen bir çalışma bizi “iyi okul” tanımımızı gözden geçirmeye davet ediyor. Çünkü çalışmaya göre öğrencileri bütünsel bir hayat başarısına taşıyan faktörler arasında disiplinli bir akademik eğitimden çok daha başka kazanımlar bulunuyor.
Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin gelişimini bütünsel bir yaklaşımla değerlendiren, öğrencileriyle tutarlı ve güvene dayanan ilişkiler geliştiren, onları akademik başarılarından bağımsız olarak destekleyen okullar ve öğretmenler daha başarılı görülüyorlar.
Şikago eyaletindeki devlet okullarında 150.000’den fazla dokuzuncu sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilen bu çalışmaya göre “Sosyo-duygusal gelişimi destekleyen okulların çocukların başarı ve mutluluğu üzerindeki olumlu etkisi” disiplinli bir akademik eğitimin sağlayabileceğinden çok daha fazla. Öğrencilere iyi ilişkiler kurma, zorlukların üstesinden gelme, aidiyet duygusu ve dayanıklılık gibi beceriler öğretmek; yüksek bir üniversite giriş puanından daha önemli katkılar yapıyor. Daha önemlisi kişilik gelişimleri üstünde de önemli izleri bırakıyor.
Okulların iyi olarak nitelendirilmesini sağlayan bir başka özellik ise kapsayıcılığı. Yani bu becerilerin sadece ekonomik düzeyi ya da anne babasının eğitimini yüksek olan, az sayıdaki öğrenciye değil; toplumun tüm kesimlerinden gelen hatta akademik iddiası olmayan öğrencilere de aşılamak önemli. Bu anlamda eşitlikçi ve ayrım yapmayan okullar öğrencilerin gözünde daha “iyi” okullar olarak görülüyor.